14 maart: Kracht-oefeningen voor iedere dag!

Welk weer het ook is we gaan voor wat jij nodig hebt. Je krijgt oefeningen voor lichaamskracht en souplesse, ademruimte en inzicht.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG-20200518-WA0003-592.jpg

Prijs in overleg. Informatie / afspraak
Lees verder over 15 minuten oefeningen die ik graag overdraag aan je.
Om zelf dagelijks kunt doen!

De serie voor kracht en souplesse in de ochtend in weer en wind!

– Oefen met geduld, doorzettingsvermogen en zorgvuldige aandacht in je lichaam in een rustig opbouw van 6 naar 21x etc.

– De adem volgens Yoga of als mijn vader (Indo) die het ruim 75 jaar krachtig in door neus en uit door de mond of alleen door mond in en uit voor elkaar krijgt.   

– Zet een eventueel teken voor je neer om je aan de adem te herinneren, aan het navoelen en nagenieten.

1. Houding: in de tuin of elders rechtop staan, richting de zon. Eventueel begroeting, mantra of gebed.

2. Inademend de armen boven het hoofd heffen (hemel), uitademend het bovenlichaam naar beneden (aarde) loslaten en meteen weer omhoog zwaaien.

3. Om de as draaien met losse armen,

4. Op 1 been, knie omhoog houden en de enkel losdraaien; het onderbeen en dan het hele been ronddraaien. Alles linksom en rechtsom. Navoelen en been wisselen.

5. Bekken ronddraaien en versnellen, linksom en rechtsom. Navoelen.

6. Armen naar voren op schouderhoogte. Vuisten ronddraaien; vingers losmaken; ellebogen buiten en de vingertoppen naar de schouders en terug; vingertoppen op de schouders en ellebogen en erna de hele armen ronddraaien, naar voren en naar achteren. De armen op schouderhoogte voorlangs kruizen en weer wijd opzij brengen. En wat je zelf nog bedenkt.

7. Hoofd voor achter buigen (niet helemaal naar achteren!); zijwaarts oor naar schouder; nee beweging; hoofd als schildpad naar voren uitrekken en terug.

8. 1 voet naar achteren neerzetten, de andere hoog  naar voren omhoog en terug; idem naar achteren; idem zijwaarts.

9. Bekken draai.

Afsluiting in dankbaarheid en met een wow:

“dit lichaam deze spirit heeft het weer gedaan. Ik word sterker en sterker…”.

Na enige weken kon ik de oefeningen vaker vaker herhalen en wilde ik in de namiddag de conditie verder opbouwen met  joggen, fartlek training.
Dat de uitwerking hiervan goed was bleek toen de sneeuw kwam. Het sneeuwschuiven, emmers drinkwater voor de paarden naar achteren dragen, voor wat mijn armspieren betrof. Toen het ijs sterk genoeg was bleken mijn beenspieren ook goed voorbereid. Het werd genieten tijdens het schaatsen en zelfs een schaatstocht van 2,5 uur was eenvoudig.

Ook kon ik regelmatig, met een warm getraind, goed beademd en ontspannen lichaam, een koude plons tussen de ijsschotsen maken. Dat kun jij ook!  

“Er is veel mogelijk met lichaam en geest!”
Contact voor persoonlijke coaching.

This entry was posted in Nieuws. Bookmark the permalink.

Comments are closed.