Mindfulness

“Mindfulness is eenvoudig en kan op ieder moment toegepast worden door aandachtig aanwezig te zijn en zonder oordeel te observeren dat wat zich aandient”.

Mindfulness is populair geworden en wordt steeds meer in het dagelijks leven en het bedrijfsleven toegepast. In de Himalaya traditie is Mindfulness een natuurlijk onderdeel van Yoga om te komen tot Meditatie – Samadhi.

CURSUSINHOUD
– Een goede zit en lichaamshouding
– Gewaarzijn
– Het verkennen van en inzicht in de ademgebieden
– Fysieke ontspanning
– Omgaan met innerlijke oordelen
– Omgaan met stress
– Ontwikkelen van vriendelijkheid en mededogen
– Concentratie: één-puntigheid
– Verstilling
– Dankbaarheid

“Eenmaal ontwikkelt is het fijn om de innerlijke ruimte binnen te gaan en de vredige staat te ervaren, die ruimte geeft in dagelijks leven”.

Het wordt makkelijker wanneer je onder begeleiding een goede en zuivere vorm leert en regelmatig/dagelijks ) toe past. Ook kinderen en jongeren kunnen dit vrij eenvoudig leren toepassen.

“Mindfulness kan spanning en pijn verminderen en een positief effect hebben op genezingsprocessen”.

Bewezen is dat:
– mindfulness en meditatie stress kan reguleren, dit verbeterd het immuunsysteem
– dagelijks mediteren maakt minder stressgevoelig
– mensen die mediteren positiever en vriendelijker zijn
– het gevoel van geluk en tevredenheid toeneemt

De Himalaya Yoga Meditatie traditie is een duizenden jaren beproefde ervarings wetenschap waarin de verschillende staten van bewustzijn gekend kunnen worden. Wanneer door beoefening  de gezondheid verbetert, kan men eenvoudiger langer in de verstilling en helderheid van meditatie (Samadhi) verblijven. Waardoor uiteindelijk Turya (verlichting)  of Mosha (bevrijding) kan ontstaan.

In any situation, where there is inner peace and love, life changes for the better.”

Wat is Meditatie en Samadhi?
Is Yoga of Meditatie mogelijk zonder Mindfulness?

Er bestaan vele vormen die Meditatie worden genoemd maar volgens de traditie het niet zijn. Volgens de geschriften en orale overdracht door Patanjali: “Yoga is Samadhi – als de wervelingen van het denken tot rust zijn gekomen. Dan is Ziener in de eigen vorm/aard bewust.”

“Meditatie en Mindfulness kunnen fysieke en emotionele pijn verminderen”. 

Kinderen en volwassenen kunnen gemakkelijk tot rust komen door een innerlijke ruimte binnen te gaan, door concentratie op een (bewegend) voorwerp, kunst of de natuur.

“Door Mindfulness en Meditatie verminderen stress, daardoor ook het ziekteverzuim”.

Binnen en buiten:
– zit-meditatie
– loop-meditatie uit de Himalaya traditie en Vipassana Meditatie

Ontwikkelen in:
– een comfortabele, stabiele, opgerichte zit-en lichaamshouding
– ademgebruik
– hier en nu aanwezig zijn
– innerlijk gewaar zijn
– omgaan met innerlijke oordelen, stress en gevoelens
– genieten van wat is
– acceptatie: het is zoals het is…
– dankbaarheid
Tip: Een dagboek bijhouden over je ervaringen.

Mensen die deelnemen voelen zich tijdens de cursus en in het dagelijks leven meer ontspannen en gelukkig”.

Jaren zat ik “stil” om meditatie te ontwikkelen. En een jaar lang aan rivier de Regge, tijdens zonsopgang en zonsondergang in weer en wind, zon, regen en sneeuw. Mijn  pogingen om te mediteren gaf ik niet op. De “vergezichten” waren divers en ”mooi”. De meditatie ervaringen verdiepten pas door meerdere stilte retraites o.a. in kloosters en in de Ashrams (Himalaya) onder de leiding van Swami Veda Bharati, Swami Ritavan Bharati en Ashutosh Sharma. Ook door de ervaringen en overdrachten van Tibetaanse Tulku’s en Elders.

Zodra het pad gevonden is, ontstaat een eenvoudig en diep verlangen de levenswijze te kunne veranderen om regelmatig te mediteren door de dag heen. Dan ontstaat in-zicht en vervulling, verwondering over de schoonheid van liefde met een intens gevoel van dankbaarheid …

“Vol is leeg en leeg is vol, vol-ledig zijn”.

Je bent welkom voor individuele of groepscoaching. Dit kan ook op jou locatie.

Comments are closed.