Zwangerschapsyoga

Cursus of individueel  

Waarom is zwangerschapsyoga zo fijn?
Vooral in deze drukke tijd wordt veel van het moederlichaam gevraagd. Dan voelt het zo  goed om tijd hebben voor jezelf en de groeiende baby in je buik.

Je kunt alleen of samen met je partner deelnemen omdat je
– je (samen) goed wilt voorbereiden
– bewust wilt genieten van je zwanger zijn
– aandacht voor jezelf en je baby goed is
– je lichaam soepeler en sterker wilt maken voor de fysieke veranderingen
– regelmatig fijne en noodzakelijke ontspanning nodig

Het ontstaan van Zwangerschapsyoga
Yoga werd eerder voornamelijk door mannen beoefend. Toen Yoga in het westen werd geïntroduceerd gingen veel vrouwen (ruim 80%) Yoga beoefenen.

In Nederland heeft met name Rita Beintema vanaf de jaren tachtig veel aan het vormgeven van Yoga voor zwangere vrouwen en de aanstaande vaders gewerkt. Tegenwoordig nemen veel a.s. moeders de a.s. vaders mee om deel te nemen aan de lessen. Romy heeft de opleiding voor Zwangerschapyoga bij Samsara en Rita Beintema gevolgd.

DSC00055 592 592

Cursus bevat:
De les begint steeds met een korte meditatie, uitwisseling en thee.
In de cursus:
– Informatie o.a. over de bevalling en voeding
– Mantra, Meditatie, Yoga en ademoefeningen
– Oefenen van opvangen methoden bij  ontsluitingsweeen
– Oefenen van Perstechnieken
– Het omgaan met pijn, onrust en angst
– Contact maken met de baby in de buik
– Vijf eenvoudig toe te passen ontspanningsmassages (gekleed)
– Liggende eind ontspanning
– 1x DVD van een mooie zwangerschapsyoga bevalling

Uitwisseling
Een korte uitwisseling voor de les begint, is nodig om te weten hoe het op dit moment gaat en of het nodig is extra aanpassingen of aanwijzingen te geven.

1. Informatie o.a over de bevalling en voeding
Er is een dvd van een zwangerschapsyogabevalling die kan worden getoond. Meerdere aspecten die belangrijk kunnen zijn tijdens de zwangerschaps, bevalling en de periode erna worden gedeeld.

2. Yoga  en adem oefeningen
Het is goed om goed voorbereid te zijn. Geen enkele zwangerschap of bevalling is hetzelfde. In de lessen worden oefeningen gegeven die lichaam en geest sterk maken, soepel en ontspannen en een goede doorstroming van het lichaam. De oefeningen kunnen door jou alleen of samen met je partner worden gedaan. Zij bereiden het lichaam voor op de veranderingen tijdens de zwangerschap en de bevalling.

3. Het oefenen van het opvangen van  ontsluitings weeën
Je krijgt verschillende manieren aangereikt om ontsluitings weeën op te vangen. Wanneer je dagelijks oefent hoef je op het juiste moment neit meer na te denken, zijn ze tot je beschikking wanneer je ze nodig hebt.  Door regelmatig te oefenen ontstaat steeds meer ontspanning en vertrouwen. Wanneer je partner ook oefent kan je er meer op vertrouwen  dat hij weet hoe hij je kan begeleiden, ook als jij het zelf even niet meer weet of ziet zitten.  Ook dat geeft rust.

4. Het oefenen van twee Perstechnieken
Je leert twee verschillende perstechnieken. Dan kun je toepassn wat op dat moment het beste bij jou en de situatie past.  

5. Het omgaan met pijn, onrust of angst
Wanneer je
al een voorstelling hebt over hoe een van bevalling kan zijn, of deze ervaring al hebt, kan dit goed voelen of juist onrustig en angst geven. Hier worden je methodes aangereikt en geoefend om innerlijke beelden of gedachten die onrust veroorzaken of spanning geven aan te kijken en dan te laten gaan. Ook voor de momenten dat het spannend kan zijn in de komende periode en de rest van je leven.

7. Contact maken met de baby in de buik
Aan het begin van je zwangerschap is je kindje heel subtiel en heel gevoelig. Daarom is het goed (heftige) opwinding ( ook op tv) te vermijden. Wanneer je dieper en meer ontspant kan je steeds meer ervaren van je kindje. Ook hoe je baby reageert op jou/jullie aandacht en massage.

8. Extra ontspanning: Ayurveda massage
Je leert en ontvangt vijf eenvoudige massagevormen die een energetische enontspannende werking hebben. Er ontstaat meer ruimte in lichaam en geest wat de doorstroming in jou en je baby bevordert. Tevens verbeterd het immuunsysteem.

“Tijdens de zwangerschap en ontsluitingsperiode maar ook na de bevalling kan massage een geweldige verlichting en heerlijke ontspanning bieden”.

9. Yoga-ontspanning
Shavasana –voor diepe ontspanning.
Tot rust komen door de zachte begeleidende stem van Romy , tijdens mantra zingen, het inspreken van een ontspanning, het bespelen van de tampoera, Indiaanse hart fluit of klankschalen. Fijne momenten waarin tijd lijkt te verdwijnen en een vredig gevoel ontstaat. En dat neem je mee, naar huis.

De lessen worden door cursisten ervaren als een plezierig en als een ontspannen wekelijks uitje, met echte tijd voor jezelf, de zwangerschap en je baby (soms samen met je partner).

Zij laten weten dat de cursus een goede zwangerschap, bevalling en periode na de bevalling hebben bevordert.

                             ******
Enige ervaringen van Cursisten:

“Het is méér dan samenkomen en kletsen”

“Ik heb er heel veel aan gehad; nu had ik een veel betere bevalling; de angst is weg; het was echt een bevalling sámen!”

“Mijn kindje is zo rustig, dat komt vast van de  yoga.”

“Mijn kindje slaapt zo mooi door, zeker ook doordat  ik mediteer tijdens het voeden, dat is zo prettig voor ons samen.”

“Beste Romy,
Marlien is vanmiddag vlot geboren. De weeën kwamen niet vanzelf op gang. Wel goed met hulp van het ziekenhuis. Ik kon de geleerde technieken aardig toepassen. Van 12.00 tot 14.10 uur goede weeën gehad en toen bleek de ontsluiting al volledig. Ik mocht meteen persen en daar was ik nog geen 10 minuten mee bezig en toen was ze er, prachtig roze met apgar score 10. De verloskundige ondersteunde heel rustig en afwachtend en was heel blij met hoe rustig, vlot en mooi deze bevalling gelopen is. Het was even heftig, maar ik heb veel aan je oefeningen gehad en ben je daar erg dankbaar voor.
Met vriendelijke groet, Elien Nijland.”

“Goedemorgen Romy,
Onze zoon is geboren, hij heeft 9 dagen op zich laten wachten, kleine ondeugd. Hij heeft wel wat opstart probleempjes gehad, maar inmiddels gaat het goed met hem. Hij woog 3210 gram met zijn geboorte, een mooi manneke. Zijn naam is Jarno. En ik heb echt veel aan de Yoga gehad, ik heb ze tijdens de bevalling goed kunnen gebruiken, de verloskundige vroeg zich af of ik daadwerkelijk wel aan het bevallen was, zo rustig. Bedankt hiervoor.
Groet, H.S..”

“Hallo Romy,
sorry voor de late reactie!
Het is nogal hectisch geweest de laatste weken! Onze zoon R is vier weken te vroeg geboren… ik ben nl. met 35,5 weken opgenomen in het ziekenhuis i.v.m. zwangerschapsvergiftiging. Het bleek allemaal nogal ernstig te zijn en dus hebben ze besloten hem op die zaterdag erna te halen (d.m.v. een keizersnede)! Daarna zijn R en ik nog 12 dagen in het ziekenhuis gebleven (R heeft een paar dagen in de couveuse gelegen), maar het ging eigenlijk allemaal met hem (en met mij ook hoor), zodat we hem na die 12 dagen al mee naar huis mochten nemen! Ik heb dus geen weeën e.d. gehad! Maar de ontspanningsoefeningen hebben me nog wel geholpen toen ik de ruggenprik kreeg! Het wilde nl. niet meteen lukken… na vijf keer proberen lukte het eindelijk! Maar dankzij de ontspanningsoefeningen die ik o.a. bij jou heb geleerd heb ik er zelf niet veel last van gehad!!!
Nogmaals bedankt voor de interessante lessen!
Hartelijke groeten, M.”

De groei van je baby van week tot week  zien:  www.babybytes.nl

Natale Yoga en babymassage
Na de bevalling kun je samen met de baby komen voor een eerste Ayurvedische (oud Indiase) babymassage. Om voor de moeder en baby nog de nodige rust te bewarenis dit eerst individueel. Pas na ongeveer 2 maanden is een vervolg op de jonge-babymassage in een groep. Desgewenst kan de babymassage wederom individueel vervolgd worden.

N.B.
Romy heeft o.a. in voor de Thuiszorg in Ommen de cursussen Zwangerschapsyoga en babymassage verzorgt.

Contactformulier voor informatie of een vrijblijvende kennismaking.

Comments are closed.