Zwangerschapsyoga

– De cursussen starten regelmatig
– Individuele lessen op afspraak
  

De dagen en tijden worden zoveel mogelijk in overleg met de aangemelde deelnemers afgesproken. Je kan je hier opgeven voor een vrijblijvende kennismaking.

Waarom zwangerschapsyoga?

Vooral in deze drukke tijd, waarin veel van het moederlichaam wordt gevraagd, is het goed om tijd te nemen voor jezelf en de groeiende baby in je buik. Je kunt alleen of samen met je partner deelnemen om
– je (samen) goed voor te bereiden
– even een moment om bewust te zijn van je zwangerschap
– je lichaam te oefenen en voor te bereiden op de fysieke veranderingen
– bewust ademgebruik
– voor fijne en noodzakelijke ontspanning
Je krijgt mooie en fijne oefeningen voor een zo ontspannen mogelijke zwangerschap, bevalling en de tijd daarna.

Het ontstaan van Zwangerschapsyoga

Eerst werd Yoga voornamelijk door mannen beoefend. Toen Yoga in het westen werd geïntroduceerd gingen veel westerse vrouwen (ruim 80%) Yoga beoefenen.

In Nederland heeft vanaf de jaren tachtig met name Rita Beintema veel aan het vormgeven van Yoga voor zwangere vrouwen en de aanstaande vaders gewerkt. Tegenwoordig nemen de a.s. moeders vaker samen met de a.s. vaders aan de lessen deel.

Romy heeft de opleiding voor Zwangerschapyoga bij o.a. Rita Beintema gevolgd.

DSC00055 592 592

Lesinhoud

  1. Begroeting met thee en korte uitwisseling
  2. Informatie o.a. over de bevalling en voeding.
  3. Mantra, Meditatie, Yoga en ademoefeningen
  4. Het aanleren van het opvangen van ontsluitingsweeën
  5. Perstechnieken
  6. Omgaan met pijn, onrust of angst
  7. Contact maken met de baby in de buik
  8. Vijf  eenvoudig toe te passen ontspanningsmassages (gekleed)
  9. Ontspanning
  10. Babymassage (individueel na de bevalling)

1. Uitwisseling
Een korte uitwisseling voor de les begint, is nodig om te weten hoe het op dit moment gaat en of het nodig is extra aanpassingen of aanwijzingen te geven.

2.Informatie o.a over de bevalling en voeding
Er is een dvd van een zwangerschapsyogabevalling die kan worden getoond. Meerdere aspecten die belangrijk kunnen zijn tijdnes de zangerschaps, bevalling en de periode erna   worden gedeeld.

3. Mantra, Meditatie, Yoga  en adem oefeningen
Het is goed om goed voorbereid te zijn. Geen enkele zwangerschap of bevalling is hetzelfde. In de lessen orden oefeningen gegeven die lichaam en geest sterk maken, soepel en ontspannen. Een goede (lichaams)houding is juist nu belangrijk en dat je een goed  doorstroming hebt in het lichaam. De oefeningen kunnen door jou alleen of samen met je partner worden gedaan. Zij bereiden het lichaam voor op de veranderingen tijdens de zwangerschap en de bevalling.

4. Het aanleren van het opvangen van  ontsluitingsweeën
Je krijgt verschillende manieren aangereikt om ontsluitingsweeën op te vangen. Wanneer je dagelijks oefent zijn ze allemaal tot je beschikking om zo goed mogelijk door deze periode te gaan. Bij regelmatig oefenen ontstaat steeds meer ontspanning en vertrouwen. Wanneer je partner ook oefent weet je dat hij weet hoe hij je kan opvangen. Ook dat geeft rust.

5.Perstechnieken
Je leert twee verschillende perstechnieken zodat je kunt toepassn wat op dat moment het beste bij jou en de situatie past.  

6. Omgaan met pijn, onrust of angst
Soms heb je al een voorstelling van de bevalling, een ervaringen gehad of gehoord wat je onrustig en angstig kan doen zijn. In de zwangerschapsbegeleiding worden je methodes aangereikt om deze innerlijke beelden of gedachten die onrust veroorzaken of spanning geven te laten gaan.

7. Contact maken met de baby in de buik
Aan het begin van je zwangerschaps isje kindje nog zo subtiel aanwezig. Wanneer je begint met de zwangerschapsyoga kan je steeds meer gaan ervaren vanje kindje en hoe mooi  je baby reageert op jou/jullie aandacht, massage en wanneer je je dieper gaat ontspannen!

8. Ontspanningsmassage
Je leert en ontvangt vijf eenvoudige massagevormen die een energetische en ontspannende werking hebben. De doorstroming wordt bevordert en het bewustzijn in de ruimte van het lichaam meer helder. Tevens wordt het immuunsysteem verbeterd. Dit is belangrijk en goed voor jou én je baby. Tijdens de zwangerschap en ontsluitingsperiode maar ook na de bevalling kan massage een geweldige verlichting geven.

Bij mij kun je een volledige zwangerschapsmassage aanvragen. Deze duurt ongeveer 1,5 uur werkt heel verlichtend en ontspannend! 

_DSC0088 300x350

 

 


 


9. Yoga-ontspanning

Shavasana –voor diepe ontspanning.
Tot rust komen met een zachte stem waarbij Romy soms een tampoera, een Indiaanse fluit of klankschalen bespeeld of mantra zingt. Stilte momenten waarin je tijdloos lijkt te zijn, in vrede.  En dat neem je mee, naar huis.

10. Na de bevalling kun je samen met de baby komen voor een eerste Ayurvedische (oud Indiase) babymassage. Dit is eerst niet in de groep. Dit om de moeder en baby nog rust nodig hebben met elkaar. Pas na ongeveer 2 maanden kan een babymassage in een groep worden gedaan of de massage individueel meer verdiept worden vervolgt.

De lessen worden door cursisten ervaren als een plezierig en als een ontspannen wekelijks uitje, met echte tijd voor de zwangerschap en baby. Zij laten weten dat de cursus een goede zwangerschap, bevalling en periode na de bevalling hebben bevordert.

                             ******

Enige ervaringen van Cursisten:

“Het is méér dan samenkomen en kletsen”

“Ik heb er heel veel aan gehad; nu had ik een veel betere bevalling; de angst is weg; het was echt een bevalling sámen!”

“Mijn kindje is zo rustig, dat komt vast van de  yoga.”

“Mijn kindje slaapt zo mooi door, zeker ook doordat  ik mediteer tijdens het voeden, dat is zo prettig voor ons samen.”

“Beste Romy,
Marlien is vanmiddag vlot geboren. De weeën kwamen niet vanzelf op gang. Wel goed met hulp van het ziekenhuis. Ik kon de geleerde technieken aardig toepassen. Van 12.00 tot 14.10 uur goede weeën gehad en toen bleek de ontsluiting al volledig. Ik mocht meteen persen en daar was ik nog geen 10 minuten mee bezig en toen was ze er, prachtig roze met apgar score 10. De verloskundige ondersteunde heel rustig en afwachtend en was heel blij met hoe rustig, vlot en mooi deze bevalling gelopen is. Het was even heftig, maar ik heb veel aan je oefeningen gehad en ben je daar erg dankbaar voor.
Met vriendelijke groet, Elien Nijland.”

“Goedemorgen Romy,
Onze zoon is geboren, hij heeft 9 dagen op zich laten wachten, kleine ondeugd. Hij heeft wel wat opstart probleempjes gehad, maar inmiddels gaat het goed met hem. Hij woog 3210 gram met zijn geboorte, een mooi manneke. Zijn naam is Jarno. En ik heb echt veel aan de Yoga gehad, ik heb ze tijdens de bevalling goed kunnen gebruiken, de verloskundige vroeg zich af of ik daadwerkelijk wel aan het bevallen was, zo rustig. Bedankt hiervoor.
Groet, H.S..”

“Hallo Romy,
sorry voor de late reactie!
Het is nogal hectisch geweest de laatste weken! Onze zoon R is vier weken te vroeg geboren… ik ben nl. met 35,5 weken opgenomen in het ziekenhuis i.v.m. zwangerschapsvergiftiging. Het bleek allemaal nogal ernstig te zijn en dus hebben ze besloten hem op die zaterdag erna te halen (d.m.v. een keizersnede)! Daarna zijn R en ik nog 12 dagen in het ziekenhuis gebleven (R heeft een paar dagen in de couveuse gelegen), maar het ging eigenlijk allemaal met hem (en met mij ook hoor), zodat we hem na die 12 dagen al mee naar huis mochten nemen! Ik heb dus geen weeën e.d. gehad! Maar de ontspanningsoefeningen hebben me nog wel geholpen toen ik de ruggenprik kreeg! Het wilde nl. niet meteen lukken… na vijf keer proberen lukte het eindelijk! Maar dankzij de ontspanningsoefeningen die ik o.a. bij jou heb geleerd heb ik er zelf niet veel last van gehad!!!
Nogmaals bedankt voor de interessante lessen!
Hartelijke groeten, M.”

De groei van je baby van week tot week  zien:  www.babybytes.nl

N.B.
Romy heeft op fijne wijze en naar tevredenheid voor de Thuiszorg in Ommen zwangerschapsyoga en babymassage cursussen verzorgt.

Comments are closed.