Over Yoga

Wat is Yoga?

De term Yoga stamt uit het Sanskriet en heeft verschillende betekenissen in zich: ‘samen voegen of samen brengen’, ‘juk’, dat wat de last, in evenwicht gedragen, lichter maakt. Maar het betekent ook verbinden of éénwording. Het is, in tegenstelling tot wat velen denken, geen godsdienst.

Yoga is in een periode van meer dan 4000 jaar vanuit Noord-India ontwikkeld en is verspreid geraakt over de hele wereld. In het Westen kennen we Yoga vooral als een fysieke oefening, maar het is veel meer dan dat. Door Yoga ontstaat een heilzame balans tussen lichaam en geest. Vele mogelijkheden die men óók nog in zich draagt kunnen ontwikkeld worden.

Er zijn vele vormen van Yoga en meditatie. Bij ons in het Westen is de Hatha Yoga de meest bekende en beoefende vorm. Bij mij ontvang je de authentieke Himalya Yoga en Meditatie. Deze bevat alle authentiek en beproefde methoden, een veilige wer. Dvormen  Rajayoga nag

 Hatha Yoga

Hatha Yoga is vooral een fysieke vorm van Yoga die het vrijmaken en het beheersen van de ademhaling gebruikt om daardoor ontspanning voor lichaam en geest te bereiken. In die zin kan Hatha Yoga een duidelijk therapeutische werking hebben.

HA betekent ‘zon’, in de zin van: verwarmend, aanspannend, mannelijk, inademend.
THA betekent ‘maan’, in de zin van: verkoelend, loslatend, ontvangend, vrouwelijk, uitademend.

Wanneer het evenwicht tussen beide wordt bereikt geeft dat het gevoel van rust, het gevoel dat het goed is en dat ontspant. Diepere inzichten kunnen dan in verbinding met “zichzelf” ontstaan.

Een belangrijk onderdeel van een Hatha Yoga les is Asana. Asana is een houding die door oefenen stabiel en harmonieus is. Bij het aanbieden van Asana is het belangrijk te komen tot stabiliteit en harmonie in houdingen en bewegingen. Er ontstaat een motorisch leerproces, waarbij tegelijk de concentratie wordt gestimuleerd en getraind. In de samenhang van de verschillende Asana’s tijdens de les ontstaat een ervaring van “rust in jezelf” en een absoluut gevoel van openheid en ruimte. De les wordt steeds aangepast aan de omstandigheden, zoals de tijd van het jaar en de mogelijkheden van de aanwezigen gegeven.

Romy heeft door de jaren heen een enorme subtiliteit ontwikkeld. Hierdoor worden de lessen meditatief gegeven en ontstaat steeds meer inzicht en rust. Meer krachtige en zachte oefeningen wisselen zich af, maar steeds wordt de aandacht en de concentratie gevraagd en een liefdevolle benadering naar jezelf. Hierdoor ontstaat een vanzelfsprekende Mindfulness/gewaarzijn en Metta/liefdevolle vriendelijkheid in Yoga. Dit is de authentieke Yoga.

Raja Yoga

Raja, ook wel ‘de Koninklijke weg’ genoemd, is één van de vier hoofdgroepen van de Yoga. Hatha Yoga is de basis in Raja Yoga. Bij maar bij Raja Yoga gaat het naast de fysieke oefeningen en beheersing vooral ook om de mentale en geestelijke oefening. Hier worden de diepere lagen van Yoga en Meditatie verkend en uiteindelijk gekend door zuivere intuïtie. Bij het beoefenen van Raja gaat het dus ook om de geestelijke kant van Yoga en de naar binnen gerichte concentratie.

De Himalaya Yoga en Meditatie traditie, van waaruit ik, zoveel mogelijk, lesgeef, draagt van oudsher, alle authentieke vormen van Yoga en Meditatie in zich zoals: Ashtanga Yoga, Hatha Yoga, Kundalini Yoga, Laya Yoga, Kashmir Yoga, Raja Yoga, Mantra Yoga en Meditatie. De heden ten dage zo veel gebruikte term ” Mindfulness ” is al duizenden jaren noodzakelijk om tot diepere inzichten en bewustzijn te komen. Aandachtige aanwezigheid is noodzakelijk… Mindfulness ontstaat dan ook, heel natuurlijk, in de lessen die ik geef.  

De term Mindfulness wordt tegenwoordig veelvuldig ook voor andere workshops e trainingen gebruikt.

Wil je nog meer weten? Kijk dan eens op de Yoga-pagina van Wikipedia.

Deelnemen
Je kunt deelnemen aan wekelijkse Yoga- en Meditatielessen in groepen of individueel in ons centrum op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag of in Stadskanaal op de dinsdagmorgen. De tijden staan aangegeven in de
agenda.

Workshops en retraites  worden soms  ook in het weekend gegeven.
Informatie hierover wordt iedere maand op “Home” aangevuld.

Onderzoekers van Harvard University bekeken 32 verschillende studies.
Hun conclusie:
Yoga beoefening geeft meer positieve impact op de cardiovasculaire gezondheid dan sommige voor geschreven medicijnen. Er zijn geen verschillen ontdekt op cardiovasculair gebied wanneer er krachtige of juist zachtere vormen van Yoga worden toegepast. Deze wetenschappers theoretiseren dat de mind-body integratie hier waarschijnlijk een belangrijke rol speelt in de goede werking voor het hart. De focus op het strekken en sterker maken van de spieren van het lichaam in samenwerking met een “soort adem” helpen bij het verminderen van stress en ontstekingen. De twee sleutels bij hart- en chronische ziekte.

Comments are closed.