Kinderyoga

Ieder kind kan en wil genieten van inspanning en ontspanning, dat is hun natuurlijke aard. In mijn lessen is een vaste opbouw, dat geeft kinderen houvast. De lessen zijn gemakkelijk te volgen voor iedere kind omdat ze worden aangepast aan de capaciteit en leeftijd van het kind.Ook zijn individuele lessen met of zonder aanwezigheid van ouder(s) of begeleider(s) op afspraak mogelijk.

Inhoud van de les
In de vorm van een verhaal – met een thema dat op deze periode en dit moment in het leven van uw kind speelt – wordt op een speelse wijze Yoga en Meditatie geoefend.

Dit kan zijn ‘voorjaar’, een storm die is geweest of krokussen die opkomen. Op deze wijze kan verwerking van indrukken en/of spanning plaatsvinden. Ook kinderen met ADHD, hoge sensitiviteit, hooggevoeligheid,  leer- of motoriek problemen zijn welkom op de Yogales en hebben er baat bij.

Ieder kind ervaart al gauw dat yoga heerlijk is. Na een kennismakingsgesprek kunnen we beginnen met een eerste les. In deze lessen worden fysiek inspannende elementen, concentratie, evenwicht en ademoefeningen afgewisseld met ontspanning. Aandacht en concentratie in het lichaam, de ander en de omgeving of het thema worden op een prettige wijze getraind. De kern van Kinderyoga is de ontspanning.

Door Yoga worden kinderen soepeler, sterker en gezonder, wordt de slaap meer verkwikkend en het immuunsysteem verbeterd. Kinderen ontwikkelen innerlijke rust, respect en een goed zelfgevoel!

Het aanbod bestaat uit:
– Dreumes & mama of papa Yoga en klank; ong. 8 – 14 maanden
– Peuter & mama of papa Yoga en klank; ong. 14 – 20 maanden
– Kleuteryoga
– Kinderyoga; 6 – 8 jaar
– Kinderyoga; 9 -12 jaar
– Individueel met een ouder; iedere leeftijd
– Gezins Yoga; iedere leeftijd

Informeer gerust naar de mogelijkheden via het contactformulier.

Krantenbericht dinsdag 4 oktober 2011
Yogadocente Romy van der Pool probeert overbelast kinderen weer in balans te brengen.

 “ Er komt teveel informatie op hen af”.

Gasselternijveen. Niet alleen volwassenen kunnen overwerkt en overspannen raken. In toenemende mate speelt dat ook bij kinderen. Kinderen zijn niet altijd in staat alles te verwerken en raken overbelast. Er komt zoveel op hen af.

Vroeger waren spelletjes eenvoudig en was er meer rust. Nu is het vaak zo dat niet de kinderen het spel beheersen maar het spel de kinderen. De computerspelletjes, maar ook films  zitten vol met geweld. Op allerlei manieren worden ze er wel door beïnvloed.

Ook ouders zijn vaak druk. Dat wordt door de kinderen gevoeld en ze gaan erin mee. Concentratieproblemen, hyperventilatie, houdingsproblemen en prikkelbaarheid zijn het gevolg”. Sinds enkele jaren geeft Romy yogalessen aan kinderen en bijna 25 jaar aan volwassenen.

Romy van der Pool staat met beide benen stevig op de grond. Dat is ook nodig om een eigen bedrijf en praktijk  te voeren. Inmiddels zijn meerdere cursisten van haar ook enthousiast met een yoga opleiding of praktijk begonnen.

Een van de kinderen verteld dat ze het eerst niet zo graag naar Kinderyoga wilde maar haar vriendin het erg leuk vond en ze toen mee was gegaan. Haar lerares vult aan: ze had innerlijke onrust, ze kwam eerst maar moeilijk tot ontspanning. Lachend zegt het meisje maar de tweede les vond ik al leuk en ik viel zomaar in slaap. Ook thuis gaat het veel beter. Als ik boos ben of verdrietig dan doe ik mijn oefeningen en ook als ik ga slapen en dan slaap ik zo, en ze doet het voor.

Zon en maan
Yoga. Betekent letterlijk “juk en verbinding”. Hatha betekent in de zon en de maan, het mannelijke  actieve als de zon en het verkoelende vrouwelijke als de maan.  De vorm van Yoga waarin Romy van der Pool lesgeeft is Hatha Yoga, meditatie en Mindfulness volgens een eeuwen lange beproefde methode van de Yoga’s en Rishji’s uit de Himalaya. Het gaat ook om het evenwicht tussen het zichtbare en niet zichtbare, tussen denken en voelen. Ook kinderen kunnen leren om inzicht te krijgen in de gevoelens die in henzelf ontstaan en die hen druk en onrustig maken. Zelfs jonge kinderen vanaf zes jaar kunnen dat bij zichzelf observeren en dat onder woorden brengen en veranderen in een fijne ontspannen houding.

Om dat evenwicht aan kinderen te leren maakt Romy gebruik van verschillende spelmethoden. Elke les heeft een vast volgorde. “Rituelen geeft kinderen houvast”.

 

Het Yogacentrum waar de kinderen les krijgen is sfeervol verlicht; het ruikt een beetje naar wierook. Op de grond liggen matrasjes. Liggend op hun buik vertellen de kinderen wat ze de afgelopen week hebben meegemaakt. Dan volgt een vrij spel, waarbij ze de hele ruimte mogen verkennen maar niemand tot last mogen zijn. Het is daarbij de bedoeling dat ze uit zichzelf iets laten ontstaan, hun gevoel laten spreken. Zo wordt met een eenvoudig rieten matje gespeeld. Ze lopen ermee op het hoofd en jongleren ermee. Daarna mag een van de kinderen vertellen wat ze vandaag heeft beleefd en ze laat de hele dag aan de revue passeren. Het spel dat daarop volgt heeft met de herfst te maken.
Romy past haar verhaal aan aan de seizoenen en de natuur. Ook de kinderen zelf kunnen verschillende ideeën aandragen. In het verhaal worden verschillende yogahoudingen verwerkt. De zo karakteristieke yogahouding van het op je kop staan wordt bij Romy van der Pool niet beoefend. ‘’Daar moet je eerst aan toe zijn en vegetarisch leven’’.

Bravoure

De kinderen liggen als egeltjes op de grond, in zichzelf gekeerd met kranten over hen heen als bladeren. Het regent en het waait, daarna wordt het rustig. Ze spelen met lange slierten krant voor boom en verliezen hun bladeren. “Ha, ha, dat is leuk mompelt een kind in zichzelf”.  De meisjes kijken niet vreemd aan tegen de Yogalessen. Die snappen dat wel. De jongens hebben vaak meer moeite om hun bravoure houding los te laten. “ Ze merken langzaam dat het  helemaal niet nodig is”.

Comments are closed.