Yoga Meditatie Basis – beginners

Het is goed en fijn om te beginnen bij de basis.

Kennismaking met Yoga Meditatie

Wanneer je komt voor een vrijblijvende kennismaking met een kopje thee is er tijd voor je vragen. Wanneer je dat wilt leer je meteen een comfortabele en ontspannen (meditatie) zit-houding op de Yogamat, meditatiebankje of een stoel.
Wanneer je al iets van yoga wilt ervaren begeleid ik je in een houding voor ontspanning en adembewustzijn,  verruiming en voor ontspanning.

De adem kan zo tot rust komen, waardoor ook de andere ademgebieden verkent kunnen worden en gebruikt. Iedere ademgebied heeft een eigen kwaliteit en werking. Tijdens de hele les en voor het dagelijks leven kun je hier van gebruik maken om al je mogelijkheden die je in je draagt ruimte te geven. Dan kan ook je fysieke en geestelijke gezondheid en geluk toenemen. Dit is belangrijk bij vermoeidheid, slecht slapen, onrustig, onstabiliteit, Burn-out of depressie verschijnselen, maar ook voor bewustwordingsprocessen en verlichting in het dagelijks leven in een werled die aan zoveel veranderingen onderhevig is.

“Omdat voor,  tijdens en na elke oefening het bewustzijn in de adem,  en het mentale- en lichaamsbewustzijn worden ontwikkeld ontstaat er een groot verschil met gymnastiek of snellere sportschool “yoga”.

In de lessen worden na een korte ontspanningsoefening “Makarasana of krokodilhouding) voor de afstemming enige authentieke Himalaya mantra’s gezongen. Hierna volgt een korte meditatie (langer bij gevorderden). Vaak is er uitleg over een item en tijd voor vragen. Hierna komen Yoga Asana (dynamische oefeningen of meer statische houdingen in staande, zittende en liggende posities).

De uitwerking is op velerlei niveau. Het kan verwarmen of verkoelen, versterken en soepeler maken en diepe rust bevorderen. Alle Asana bevorderen de gezondheid mits op goede wijze uitgevoerd én aangepast aan je mogelijkheden. Daarom is het nodig bewust te zijn in het eigen lichaam. Bij een juiste mentale houding en adem gebruik  ontstaat een optimale werking voor gewrichten, spieren, stofwisseling, bloedsomloop, lymfestromen, adem verfijning en verandering in de mentale staat. De geest kan tot stabiliteit en rust komen in iedere omstandigheid. Hiervoor wordt bijvoorbeeld ook Nadi Shodhana (reiniging van de subtiele kanalen) geoefend.

In vrijwel iedere les wordt ook de prachtige Zonnegroet Surya Namaskara met mantra’s gedaan (!!Niet doen bij zwangerschap of de eerste dagen van de maanstonde!!).  Surya Namaskara heeft vele positieve uitwerkingen.

Wil je doorstromen naar een meer gevorderde groep dan wordt gevraagd thuis dagelijks meer Nadi Shodhana, Meditatie en Asana te oefenen.

Reactie van een deelneemster die erg haastig aankwam voor de kennismaking en direct erna de eerste yogales volgde:
“In de eindontspanning stroomde de energie helemaal door mij heen. Ik voel me zo goed… zo rustig. Toen ik lag (in Shavasana) kwam heel veel energie door mij heen. Ik voel het nog, ik ben helemaal warm…”

“The desire for a return in the womb has its origin in a recognition we all have of our origins being in a very deeply eternally silent place. ”

                                                                                            -Swami Veda Bharati-

Gevorderden groepen

Met een les duur van 2 of 2,5 uur voor meer ruimte voor meer Pranayama, versterkende en zuiverende adem-energie oefeningen, langere ontspanning en meditatie zit, uitwisseling over de ervaringen. Door de extra verdieping en begeleiding nemen concentratie, inzicht en het bewustzijn verder toe.

Men wordt evenwichtiger, vriendelijker, liefdevoller, gracieuzer en er ontstaat steeds meer innerlijke rust of verstilling. Wanneer deze verdieping meer ruimte krijgt ontstaat vanzelf  een helende innerlijke ontspanning en ‘levenshouding’. Dee ervaring van ruimte, vrede of inzicht nemen toe in het dagelijks leven.

OM Shanti

Comments are closed.