Yoga Meditatie Basis / Beginners

Het is belangrijk én fijn om eenvoudig te beginnen bij de basis

Kennismaking met Yoga Meditatie

Wanneer je komt voor een vrijblijvende kennismaking met een kopje thee is er tijd voor je vragen. Wanneer je dat wilt leer je meteen een comfortabele en ontspannen (meditatie) zithouding voor op de Yoga mat, meditatiebankje of een stoel. Desgewenst begeleid ik je meteen in een houding om thuis adembewustzijn, adem ruimte en ontspanning te ervaren.

In de lessen ontstaat fysieke en innerlijke rust. Ook worden andere ademgebieden verkent en geoefend. Want iedere ademgebied heeft een eigen kwaliteit en werking. Tijdens de les en in het dagelijks leven kun je hiervan gebruik maken. Om de mogelijkheden die je in je draagt ruimte te geven. Hierdoor kan fysieke en geestelijke gezondheid toenemen.

In een wereld onderhevig is aan veel veranderingen is het belangrijk om vermoeidheid, slecht slapen, onrustig, onstabiliteit, Burn-out,  depressie verschijnselen te doen afnemen,  rust en bewustwordingsprocessen, voor verlichting van het dagelijks leven, ruimte te bieden.

“Omdat voor,  tijdens en na elke oefening, het bewustzijn in de adem  en het mentale- en lichaamsbewustzijn ontwikkelt worden, ontstaat er een groot verschil met gymnastiek of snellere sportschool “yoga”.

In de lessen:
– Lichaamsscan in “Makarasana of krokodil houding
– Adem ruimte geven
– Authentieke Himalaya mantra’s
– Meditatie (langer bij gevorderden)
– Rondje en uitleg over een item (langer bij gevorderden)
– Yoga Asana  (dynamische oefeningen of meer statische houdingen in staande, zittende en liggende posities).
– Nadi Shodhana (reiniging van de subtiele kanalen) Wisselende neusadem
– Zonnegroet
– Y0ga Nidra ( bewuste slaap)
– Shavayatra (oefening zonder bewegen met helende werking)

De uitwerking is op velerlei niveau.
– verwarmend of verkoelend
– versterkend
– soepel en sterker makend
– ontspannend
– innerlijke rust bevorderend
– optimale werking voor gewrichten, spieren, stofwisseling, bloedsomloop, lymfestromen
– verandering in de mentale staat
Alle Asana bevorderen de gezondheid mits op goede wijze uitgevoerd én aangepast aan je mogelijkheden. Daarom is het nodig bewust te zijn in het eigen lichaam en de eigen grenzen te respecteren. Bij een juiste mentale houding en adem gebruik  ontstaat een

“Opdat je mentaal stabiliteit en rust ontwikkeld in iedere omstandigheid.”

In vrijwel iedere les wordt ook de prachtige Zonnegroet Surya Namaskara met mantra’s gedaan. Surya Namaskara heeft vele positieve uitwerkingen.
! Deze niet beoefenen bij zwangerschap of de eerste dagen van de maanstonde!.

Wil je doorstromen naar een meer gevorderde groep dan wordt gevraagd thuis dagelijks meer Nadi Shodhana, Meditatie en Asana te oefenen.

Reacties

Een deelneemster die haastig aankwam voor een eerste kennismaking en hierna aan  haar eerste yogales meedeed:
Energie door me heen
“In de eindontspanning stroomde de energie helemaal door mij heen. Ik voel me zo goed… zo rustig. Toen ik lag (in Shavasana) kwam heel veel energie door mij heen. Ik voel het nog, ik ben helemaal warm…”

Bewust
Ik heb zoveel bij je geleerd en ben je er zo dankbaar voor! Mijn leven is zo positief verandert!

Terug
Na jaren ben ik toch weer bij je terug gekomen. Ik mistte het en vond het niet bij een andere docente. Ik miste de persoonlijke aandacht en de warmte van de groep! Hoe moet ik het benoemen, het is er zo veilig, dat  je open jezelf mag zijn. Hoe je ook bent.   

“The desire for a return in the womb has its origin in a recognition we all have of our origins being in a very deeply eternally silent place. ”

                                                                                            -Swami Veda Bharati-

Gevorderden groepen

Al enige jaren worden ook lessen gegeven van 2 of 2,5 uur. er is dan ruimte voor meer Pranayama (versterkende en zuiverende adem-energie oefeningen) en een langere ontspanning en meditatie zit voor verdieping, Uitleg en uitwisseling. Hierdoor ontstaat verdieping van concentratie, inzicht en bewustzijn.

Men wordt evenwichtiger, vriendelijker, liefdevoller, gracieuzer en er ontstaat meer innerlijke rust, verstilling. Hierdoor ontstaat vanzelfsprekend een helende innerlijke ontspanning en gezondere ‘levenshouding’. De ervaring van ruimte, vrede, en inzicht nemen toe in het dagelijks leven.

OM Shanti, Shanti, Shanti, vrede, vrede, vrede

Comments are closed.