Yoga Meditatie Basis – beginners

Het is goed te beginnen bij de basis.

Kennismaking met Yoga Meditatie

Wanneer je komt voor een vrijblijvende kennismaking krijg je meestal eerst een rondleiding. Daarna is er bij de thee tijd voor je vragen. Wanneer je dat wilt help ik je eerst met een comfortabele en ontspannen (meditatie) zit-houding. Dit kan zijn op een gevouwen handdoek of deken op de Yogamat, op een meditatiekrukje of een stoel.
Wanneer je ook iets van yoga wilt ervaren begeleid ik je in in Makarasana. Een liggende (krokodil)houding om in het lichaam de adem bewust te worden, en meer ontspanning te ervaren. In de lessen kan de adem zo tot rust komen dat ook de andere ademgebieden verkent kunnen worden en verruimen.  Gedurende de hele les en voor het dagelijks leven is dit belangrijk om gebruik te kunnen maken van al je mogelijkheden die je in je draagt. Zo kunnen je fysieke en geestelijke gezondheid toenemen. Dit is zeker belangrijk bij o.a. vermoeidheid, slecht slapen, onrustig, onstabiliteit, Burn-out of depressie verschijnselen, maar ook bewustwordingsprocessen en verlichting.

“Omdat tijdens en na elke oefening de adem en het mentale- en lichaamsbewustzijn een grote factor is ontstaat er een groot verschil in de uitwerking met gymnastiek of snelle “yoga”.

In de lessen worden na Makarasana ter afstemming enige authentieke Himalaya mantra’s gezongen gevolgd door een korte meditatie (langer bij gevorderden). Vaak is er uitleg over een item en tijd voor vragen. Hierna vangen we aan met de Yoga Asana. Dit zijn dynamische oefeningen of meer statische houdingen in staande, zittende en liggende posities.

De werking is op velerlei niveau en kunnen o.a. verwarmen of verkoelen,  versterkende en soepeler maken. Alle bevorderen de gezondheid mits op goede wijze uitgevoerd een aangepast aan ieders mogelijkheden. Eerst is het odig bewust te worden in het eigen lichaam, voor een juist gebruik en optimale werking van gewrichten, spieren, stofwisseling, de adem en het mentale lichaam, om de geest tot stabiliteit en rust te brengen. En dan gaat kan het proces nog veel verder gaan (gevorderden groepen).

In vrijwel iedere les wordt ook de prachtige Zonnegroet Surya Namaskara met mantra’s gedaan (!!Niet doen bij zwangerschap of de eerste dagen van de maanstonde!!).  Surya Namaskara heeft vele positieve uitwerkingen.

Eventueel kun je kun je na enige tijd doorstromen naar een meer gevorderde groep.  Hier worden o.a. meer Pranayama, versterkende en zuiverende adem-energie oefeningen aangereikt. Door de begeleiding nemen concentratie, inzicht en het bewustzijn verder toe.   Men wordt evenwichtiger, vriendelijker, liefdevoller, gracieuzer en er ontstaat steeds meer innerlijke rust of verstilling. Wanneer verdere verdieping ruimte krijgt ontstaat een meditatieve helende rust. Deze ervaring van ruimte, vrede of inzicht nemen dan toe in het dagelijks leven.

Reactie van een deelneemster die erg haastig aankwam voor de kennismaking en direct erna de eerste yogales volgde:
“In de eindontspanning stroomde de energie helemaal door mij heen. Ik voel me zo goed… zo rustig. Toen ik lag (in Shavasana) kwam heel veel energie door mij heen. Ik voel het nog, ik ben helemaal warm…”

“The desire for a return in the womb has its origin in a recognition we all have of our origins being in a very deeply eternally silent place. ”

                                                                                            -Swami Veda Bharati-

Comments are closed.