Beginnerscursus Yoga

De beginnerscursus begint bij de basis.

Wat doe je bij Yoga?

Tijdens het kennismakingsgesprek, na de rondleiding, help ik je eerst een comfortabele en ontspannen (meditatie) zit-houding op de yogamat. Dit kan op een gevouwen handdoek, deken maar ook op een meditatiekruk of een stoel. Daarna wordt de Makarasana (krokodilhouding) geleerd. Een liggende houding waarbij je bewuster wordt van je lichaam en de diafragma- of middenrif ademhaling. In de lessen kan deze zo verruimen dat je ook de andere ademgebieden kunt verkennen. Gedurende de hele les en voor het dagelijks leven is dit belangrijk om gebruik te kunnen maken van al je mogelijkheden die je in je draagt en je fysieke en geestelijke gezondheid. Dit is zeker belangrijk bij o.a. vermoeidheid, slecht slapen, onrustig, onstabiliteit, Burn-out of depressie verschijnselen, maar ook bewustwordingsprocessen en verlichting.

“Omdat tijdens en na elke oefening de adem en het mentale- en lichaamsbewustzijn een grote factor is ontstaat er een groot verschil in de uitwerking met gymnastiek of snelle “yoga”.

Na Makarasana worden ter afstemming enige authentieke Himalaya mantra’s gezongen gevolgd door een korte meditatie (langer bij gevorderden). Vaak is er uitleg over een item met tijd voor vragen. Hierna vangen we aan met de Yoga Asana. Dit zijn dynamische oefeningen of meer statische houdingen in staande, zittende en liggende posities. De werking is op velerlei niveau en kunnen o.a. verwarmen of verkoelen,  versterkende en soepeler maken. Alle bevorderen de gezondheid mits op goede wijze uitgevoerd een aangepast aan ieders mogelijkheden. Ze zijn nodig bewust te worden in het eigen lichaam, voor een juist gebruik en optimale werking van gewrichten, spieren, stofwisseling, adem en het mentale lichaam en om de geest tot stabiliteit en rust te brengen. En dan gaathet proces kan het proces nog verder gaan.

In vrijel iedere les wordt ook de prachtige Zonnegroet Surya Namaskara met mantra’s gedaan Niet bij zwangerschap of maanstonde).  Deze heeft vele positieve uitwerkingen.

Eventueel kun je kun je na enige tijd doorstromen naar een meer gevorderde groep.  Hier worden meer Pranayama, versterkende en zuiverende adem-energie oefeningen aangereikt. Door de begeleiding nemen concentratie, inzicht en het bewustzijn verder toe.   Men wordt evenwichtiger, vriendelijker, liefdevoller, gracieuzer en er ontstaat steeds meer innerlijke rust of verstilling. Wanneer verdere verdieping ruimte krijgt ontstaat een meditatieve helende rust. Deze ervaring van ruimte, vrede of inzicht nemen dan toe in het dagelijks leven.

Reactie van een deelneemster die erg haastig aankwam voor de kennismaking en direct erna de eerste yogales volgde:
“In de eindontspanning stroomde de energie helemaal door mij heen. Ik voel me zo goed… zo rustig. Toen ik lag (in Shavasana) kwam heel veel energie door mij heen. Ik voel het nog, ik ben helemaal warm…”

“The desire for a return in the womb has its origin in a recognition we all have of our origins being in a very deeply eternally silent place. ”

                                                                                            -Swami Veda Bharati-

Comments are closed.