Mindfulness

Wat is Meditatie en Samadhi? Is Yoga of Meditatie wel mogelijk zonder Mindfulness?

Is dat het aandachtig aanwezig zijn in verleden, heden of toekomst? Er bestaan vele vormen die Meditatie worden genoemd. Patanjali: “Yoga is Samadhi – als de wervelingen van het denken tot rust zijn gekomen. Dan is Ziener in de eigen vorm/aard bewust.”

“Mindfulness is eenvoudig en kan op ieder moment toegepast worden door aandachtig aanwezig te zijn, en zonder oordeel te observeren at zich aandient”.

Mindfulness is populair geworden en wordt steeds meer in het bedrijfsleven toegepast. In de Himalaya traditie is “Mindfulness”, een natuurlijk onderdeel van Yoga.

“Eenmaal ontwikkelt is het fijn om de innerlijke ruimte binnen te gaan en de vredige staat te ervaren, die ruimte geeft in dagelijks leven”.

Het wordt makkelijker wanneer je onder begeleiding een goede en zuivere vorm leert en regelmatig/dagelijks ) toe past. Ook kinderen en jongeren kunnen dit vrij eenvoudig leren toepassen.

“Meditatie kan spanning en pijn verminderen en een positief effect hebben op genezingsprocessen”.

Bewezen is dat:
– meditatie stress kan reguleren
– mensen die dagelijks mediteren minder stressgevoelig en minder vaak ziek zijn
– mensen die mediteren positiever en vriendelijker zijn
– het gevoel van geluk en tevredenheid toeneemt

De Himalaya Yoga Meditatie traditie is een duizenden jaren beproefde ervarings wetenschap waarin de verschillende staten van bewustzijn gekend kunnen worden.
Om gezondheid te bevorderen, langer in de verstilling en helderheid van meditatie (Samadhi) te kunnen verblijven voor Turya of Mosha (verlichting of bevrijding).

Een greep uit de inhoud
– Een goede zit en lichaamshouding
– Het verkennen van en inzicht in de adem(gebieden)
– Fysieke ontspanning
– Omgaan met innerlijke oordelen
– Omgaan met stress
– Ontwikkelen van vriendelijkheid en mededogen
– Bewust aanwezig zijn in dit moment
– Concentratie: één-puntigheid
– Verstilling
– Dankbaarheid

In any situation, where there is inner peace and love, life changes for the better.”

“Meditatie en Mindfulness kunnen fysieke en emotionele pijn verminderen”. 

Kinderen en volwassenen kunnen gemakkelijk tot rust komen door een innerlijke ruimte binnen te gaan, door concentratie op een (bewegend) voorwerp, kunst of de natuur.

“Door Mindfulness en Meditatie verminderen stress, daardoor ook het ziekteverzuim”.

Jaren zat ik “stil” om meditatie te ontwikkelen. En een jaar aan rivier de Regge, tijdens zonsopgang en zonsondergang in weer en wind, zon, regen en sneeuw. Mijn  pogingen om te mediteren gaf ik niet op. De “vergezichten” waren divers en ”mooi”. De meditatie ervaringen verdiepten tijdens meerdere stilte retraites in kloosters en in de Ashram (Himalaya) onder de leiding van Swami Veda Bharati, Swami Ritavan Bharati en Ashutosh Sharma.

Zodra het pad gevonden is, verandert de discipline om regelmatig te kunnen mediteren in een eenvoudig en diep verlangen. Dan ontstaat in-zicht. Het vervuld. Er is ook verwondering over de schoonheid. als liefde. Een intens gevoel van dankbaarheid …

“Vol is leeg en leeg is vol, vol-ledig zijn”.

Binnen en buiten:
– zit-meditatie
– loop-meditatie: Himalaya traditie en Vipassana Meditatie

Ontwikkelen in:
– een comfortabele, stabiele, opgerichte zit-en lichaamshouding
– ademgebruik
– hier en nu aanwezig zijn
– innerlijk gewaar zijn
– omgaan met innerlijke oordelen, stress en gevoelens
– genieten van wat is
– acceptatie: het is zoals het is…
– dankbaarheid

Tip: Een dagboek bijhouden over je ervaringen.

Mensen die deelnemen voelen zich tijdens de cursus en in het dagelijks leven meer ontspannen en gelukkig”.

Je bent welkom voor individuele of groepscoaching. Dit kan ook op jou locatie.

Comments are closed.